زن در نگاه قرآن و در فرهنگ زمان نزول (۱)
نویسندگان
چکیده
نگاهی گذرا به جایگاه ارزشمند زن در قرآن و پاسخ به برخی از شبهات قرآنی در موضوع حقوق و وظایف زن است. نویسنده، نخست به منزلت زن در قرآن اشاره کرده و قوّامیّت مردان بر زنان را در قرآن بخاطر سرپرستی مرد بر خانواده می داند که این سرپرستی به ویژگی های وجودی مرد و وظایفی که عرف زندگی زناشویی بر عهده او می گذارد بازمی گردد. سپس به موضوع چرایی اینکه سهم مرد، دو برابر زن است، پرداخته و دلیل آن را وظایف سنگین تر و مسئولیت فراگیرتر مرد در فضایی که اسلام برای زندگی اجتماعی در سطح خُرد - خانواده - یا کلان ترسیم می کند دانسته که در شرایط طبیعی سهم مرد از میراث را بیشتر می سازد. در مورد علّتِ معادل بودن گواهی یک مرد با گواهی دو زن، فراموشی در زنان را به ویژه در جزئیّات دانسته و در مورد قضاوت زن معتقد است از آنجا که قضاوت از شئون ولایت کبرای امام المسلمین است و هر مسئولیتی که از جمله این شؤون باشد در قانون اسلام قابل واگذاری به زن نیست و او نمی تواند بار گران آن را بر دوش کشد. در ادامه به تنبیه بدنی زن پرداخته در توضیح آن آورده است منظور از »واضربوهنّ« زدن سخت دردآور نیست بلکه با توجه به آنچه در روایات آمده در واقع دست کشیدنی است با ظرافت ویژه؛ هر چند بهتر آن است که مردان از هرگونه زدن زنان خودداری ورزند. نویسنده در مورد طلاق زنان توسط مردان با استناد به آیات متعدد و روایات اهل بیت)ع( ثابت کرده است که این مسأله عمومیّت ندارد و نه تنها با قاعده »لاضرر« آنجا که همسری یا ادامه آن برای زن سخت و زیان آور باشد از میان برداشته می شود بلکه در برخی موارد نیز اختیار طلاق با زن است. نیز حجاب زنان را مصونیّت از ابتذال و پاسداشت کرامت زن از درافتادن در مسیر انحطاط برشمرده است. سپس تعدد زوجات را حل مشکل یتیمان خردسال و دارایی های آنها، زنان جوان و بیوه بازمانده از جنگها و حل بحران بزرگ ترین مشکل اجتماعی اسلام دانسته است و بر مسأله عدالت بین همسران تأکید کرده است.
منابع مشابه
زن در نگاه قرآن و در فرهنگ زمان نزول (2)
نگاهى گذرا به جایگاه ارزشمند زن در قرآن و پاسخ به برخى از شبهات قرآنى در موضوع حقوق و وظایف زن است. نویسنده، نخست به منزلت زن در قرآن اشاره کرده و قوّامیّت مردان بر زنان را در قرآن بخاطر سرپرستى مرد بر خانواده مىداند که این سرپرستى به ویژگىهاى وجودى مرد و وظایفى که عرف زندگى زناشویى بر عهده او مىگذارد بازمىگردد. سپس به موضوع چرایى اینکه سهم مرد، دو برابر زن است، پرداخته و دلیل آن را وظایف ...
متن کاملزن در نگاه قرآن و در فرهنگ زمان نزول (1)
نگاهى گذرا به جایگاه ارزشمند زن در قرآن و پاسخ به برخى از شبهات قرآنى در موضوع حقوق و وظایف زن است. نویسنده، نخست به منزلت زن در قرآن اشاره کرده و قوّامیّت مردان بر زنان را در قرآن بخاطر سرپرستى مرد بر خانواده مىداند که این سرپرستى به ویژگىهاى وجودى مرد و وظایفى که عرف زندگى زناشویى بر عهده او مىگذارد بازمىگردد. سپس به موضوع چرایى اینکه سهم مرد، دو برابر زن است، پرداخته و دلیل آن را وظایف ...
متن کاملزن در نگاه قرآن و در فرهنگ زمان نزول (۲)
نگاهی گذرا به جایگاه ارزشمند زن در قرآن و پاسخ به برخی از شبهات قرآنی در موضوع حقوق و وظایف زن است. نویسنده، نخست به منزلت زن در قرآن اشاره کرده و قوّامیّت مردان بر زنان را در قرآن بخاطر سرپرستی مرد بر خانواده می داند که این سرپرستی به ویژگی های وجودی مرد و وظایفی که عرف زندگی زناشویی بر عهده او می گذارد بازمی گردد. سپس به موضوع چرایی اینکه سهم مرد، دو برابر زن است، پرداخته و دلیل آن را وظایف سن...
متن کاملطبرسى و تفسیر قرآن بر پایه فرهنگ زمان نزول
گزارشى از آراء طبرسى و توجه وى به فرهنگ زمان نزول است. نویسنده، نخست منظور از افق تاریخى - فرهنگى را توجه به زبان و ادب عربى در زمان نزول، تحول معنایى واژهها، توجه به شأن نزول و تاریخ بیان مطالب و توجه به ناظر بودن قرآن به فرهنگ زمان نزول برشمرده است. وى بر این باور است که مرحوم طبرسى قرآن را بر پایه فرهنگ زمان نزول مىفهمد، او شناخت زبان و ادب عرب جاهلى را ضرورى مىداند و با انتخاب دستور زبان...
متن کاملطبرسی و تفسیر قرآن بر پایه فرهنگ زمان نزول
گزارشی از آراء طبرسی و توجه وی به فرهنگ زمان نزول است. نویسنده، نخست منظور از افق تاریخی - فرهنگی را توجه به زبان و ادب عربی در زمان نزول، تحول معنایی واژه ها، توجه به شأن نزول و تاریخ بیان مطالب و توجه به ناظر بودن قرآن به فرهنگ زمان نزول برشمرده است. وی بر این باور است که مرحوم طبرسی قرآن را بر پایه فرهنگ زمان نزول می فهمد، او شناخت زبان و ادب عرب جاهلی را ضروری می داند و با انتخاب دستور زبان...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای قرآنیجلد ۷، شماره ۲۵-۲۶، صفحات ۲۶-۵۳
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023